Misi dan Visi Bahagian
Objektif Bahagian
- Memastikan maklumbalas aduan dalaman berkaitan ICT diberi dalam tempoh 24 jam bekerja selepas diterima dan menyelesaikan aduan ICT dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja kecuali yang
melibatkan perolehan alat ganti dan perkhidmatan pembekal luaran.
- Memastikan pembangunan sistem aplikasi baru MAIM merangkumi keperluan pengguna, pengaturcaraan, ujian, latihan dan dokumentasi.
- Berusaha mewujudkan budaya ICT di dalam persekitaran kerja dengan mengadakan kursus ICT sekurang-kurangnya 2 kali setahun kepada kakitangan MAIM.
- Memastikan tahap penyelenggaraan komputer dan peralatan ICT berada dalam keadaan baik dan memuaskan dengan melaksanakan penyelenggaraan sebanyak 2 kali setahun.
- Mengemaskini maklumat di laman web rasmi MAIM dan media elektronik lain dalam tempoh 24 jam selepas permohonan lengkap diterima.
- Menyediakan kemudahan pinjaman peralatan ICT dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima, tertakluk kepada ketersediaan peralatan/perisian tersebut.
PENERBITAN
- Buletin Sautul Azim diterbitkan 3 bulan sekali atau 4 kali setahun (Jan-Mac, April-Jun, Julai-September dan Oktober-Disember)
- Mimbar MAIM diterbitkan seminggu sekali sepanjang tahun.
- Laporan Tahunan MAIM diterbitkan setiap tahun.Fungsi Utama Bahagian
2. Infrastruktur
3. Perkhidmatan & Sokongan
4. Pengurusan Sistem dan Aplikasi
5. Penerbitan & Promosi
6. Pentadbiran
Bahagian Teknologi Maklumat dan Penerbitan
Menjadikan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) satu jentera pentadbiran yang termoden, produktif, cekap dan berkesan dalam menjalankan fungsi-fungsinya dengan memanfaatkan sepenuhnya penggunaan ICT.
TEKNOLOGI MAKLUMAT
1. Perancangan & Pengurusan